Laatst bijgewerkt op 23 oktober 2024, 12:09
Nederland heeft te maken met een groeiend aantal mensen dat actieve zorg nodig heeft. Met het toenemen van die zorgbehoefte, wordt het ook belangrijker om degelijk, functioneel en comfortabel medisch meubilair te gebruiken. Het is in de zorg dan ook van groot belang dat patiënten en zorgverleners de juiste apparatuur hebben en dat die apparatuur ook goed blijft functioneren. Om een zorg van goede kwaliteit te kunnen bieden, moet het medisch meubilair betrouwbaar en veilig zijn.
Gelukkig zijn er diverse fabrikanten van ergonomisch verantwoord medisch meubilair. Een voorbeeld daarvan is Novymed, een partij die onderhoudsvriendelijk medisch meubilair aan ziekenhuizen en zorginstellingen levert. Zo worden onder meer verpleeghuizen en revalidatiecentra voorzien van producten die echt bijdragen aan een actieve genezing. Naast producten leveren deze partijen wordt ook goed onderhoud geleverd, en een serviceteam dat klaarstaat om eventuele storingen effectief te verhelpen. In dit artikel geven we een aantal voorbeelden van de rol die goed meubilair kan spelen in een aantal belangrijke situaties.
Spoedeisende hulp
De spoedeisende hulp zorgt natuurlijk voor dringende zorg. In sommige gevallen gaat het zelfs om levensbedreigende situaties. Binnen deze gecompliceerde omgeving is een adequate behandeling daarom van levensbelang. Medische apparatuur moet daarom gebruiksvriendelijk en comfortabel zijn. Het moet anticiperen op de omgeving en de situaties die zich daarin kunnen voordoen. Denk hierbij aan matrassen die aangenaam zijn voor de patiënt en tegelijkertijd voldoende verpleegkundige ergonomische ondersteuning bieden. Of röntgendoorlaatbare stretchers met een vijfde wiel. Speciale situaties vragen nu eenmaal gespecialiseerde hulpmiddelen. En de spoedeisende hulp is daar een goed voorbeeld van.
Behandelcentra
Ook normale behandelcentra hebben te maken met unieke uitdagingen. In zo’n dynamische omgeving gebeurt altijd wel iets. Daarom is gebruiksvriendelijk en comfortabel meubilair ook hier van groot belang. Dat helpt zowel zorgverleners als patiënten om op een aangename, efficiënte manier hun behandeldoelen te bereiken. Ook hier geldt dat naast de noodzakelijke ondersteuning van de patiënt, wat natuurlijk meestal het allerbelangrijkste is, ook de ergonomische belangen van zorgprofessionals centraal staan. De lange en intensieve werkdagen in de zorg worden op die manier zo comfortable mogelijk gemaakt. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om behandelstoelen precies af te stemmen op de behandeling die noodzakelijk is. Dat kan door de hoogte, de rug – en beengedeelte en kantelfunctie elektrisch verstelbaar te maken. Armleuningen en hoofdsteunen dienen ook regelbaar te zijn. En natuurlijk moeten de kussens comfortabel en zacht zijn.
Service en onderhoud
Hoe goed producten ook zijn, toch kan er altijd iets misgaan, zoals bijvoorbeeld een onvoorziene storing. Vooral in de zorg is het zaak om deze storingen snel en effectief te verhelpen. Daarom is een ervaren serviceteam van grote betekenis. Servicetechnici moeten over een uitgebreide productkennis beschikken, zodat eventuele mankementen snel herkend en direct verholpen kunnen worden. Voor een efficiënte oplossing is het bovendien noodzakelijk dat de benodigde onderdelen op voorraad zijn, zodat wachttijd voorkomen wordt. Maar voorkomen is ook hier natuurlijk beter dan genezen. Regelmatig onderhoud helpt dan ook om de producten in optimale conditie te houden. Brancards of bedden die in slechte staat verkeren hebben natuurlijk een negatief effect op de productiviteit. Om uitval en storing te voorkomen is periodiek onderhoud en tijdige vervanging daarom erg belangrijk.