Laatst bijgewerkt op 23 juni 2024, 13:22

De overgang is een natuurlijke fase in het leven van elke vrouw, maar zowel geestelijk als lichamelijk lang niet altijd even leuk. Laten we eens dieper duiken in wat de overgang precies inhoudt en hoe je er op mee om kunt gaan.

 

Wat is de overgang?

Bij alle vrouwen zitten er bij geboorte zo’n honderdduizend eieren in je eierstokken. Eén keer per maand laten je eierstokken eitjes los. Je wordt vervolgens ongesteld als zo’n eitje op dat moment niet bevrucht wordt. Omdat er gedurende je leven geen eitjes meer bijgeproduceerd worden, zijn ze op een gegeven moment op, doorgaans als je eind 40/begin 50 bent. Op dat moment heb voor de laatste keer menstruatie en start de menopauze.

 

Wat zijn de fases van de overgang?

De overgang is de hele periode rondom de menopauze, waarbij je stap voor stap minder vruchtbaar wordt en uiteindelijk onvruchtbaar bent. In die fase neem je lichaam feitelijk afscheid van je vruchtbare levensfase. En daardoor neemt ook de productie van vrouwelijke hormonen als oestrogeen en progesteron af. De klachten die je kunt ervaren tijdens de overgang, zijn voor het overgrote deel ook daar het gevolg van.

Zoals gezegd, bestaat de overgang uit meerdere fases. Het gaat dan om:

  1. Perimenopauze: Dit is de periode voordat je menstruatie definitief stopt. Het kan enkele jaren duren en je kunt onregelmatige menstruaties, opvliegers en stemmingswisselingen ervaren.
  2. Menopauze: Dit is het moment waarop je 12 maanden achter elkaar geen menstruatie hebt gehad. Gemiddeld gebeurt dit rond de leeftijd van 51 jaar.
  3. Postmenopauze: De periode na de menopauze. De symptomen van de overgang kunnen nog enkele jaren aanhouden, maar worden meestal minder intens.

 

Waar kun je last van hebben tijdens de overgang?

De meest veelvoorkomende symptomen van de overgang, veroorzaakt door de hormonale veranderingen in je lichaam, zijn

  • Opvliegers: Plotselinge warmteaanvallen, vaak gevolgd door zweten.
  • Nachtelijk zweten: Dit kan je slaap verstoren en je ’s ochtends uitgeput laten voelen.
  • Stemmingswisselingen: Je kunt je plotseling verdrietig, angstig of geïrriteerd voelen.
  • Gewichtstoename: Vooral rond de buikstreek.
  • Slaapproblemen: Moeite met in slaap vallen of doorslapen.
  • Droge huid en haar: Hormoonveranderingen kunnen je huid en haar uitdrogen.

 

Die hormonale veranderingen zijn onderdeel van een natuurlijk proces en kunnen daarom niet tegengehouden worden. Wel is het mogelijk om de symptomen van de overgang zo mild mogelijk te laten zijn.

 

Hoe kun je de overgang makkelijker maken?

Hier zijn een paar tips om deze periode iets makkelijker te maken:

  1. Blijf actief: regelmatige lichaamsbeweging kan opvliegers verminderen, je humeur verbeteren en helpen bij gewichtsbeheersing.
  2. Eet gezond: een gebalanceerd dieet rijk aan calcium en vitamine D is belangrijk voor je botgezondheid. Eet dus gezond.
  3. Hydrateer: Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen.
  4. Ontspanningstechnieken: Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen stress en angst verminderen. Ook mindfulness kan bijdragen aan een beter verlopend acceptatieproces
  5. Praat erover: Deel je ervaringen met familie of vrienden. Of sluit je aan bij een online community, op Facebook bijvoorbeeld.

 

Wil je meer tips of suggesties over hoe je met je overgang kan omgaan? Lees dan het gratis e-boek van Seemenopause. Seemenopause is een website die gericht is op het geven van informatie over de menopauze en supplementen om zo goed mogelijk de nare bijeffecten van de overgang te verminderen. De moeite waard om even te bekijken dus.

 

Je overgang overwinnen? Dat kan zeker

De overgang kan een uitdagende tijd zijn, maar met de juiste kennis en steun kun je deze fase doorstaan en zelfs zien als een kans voor nieuwe mogelijkheden en persoonlijke groei. Dus blijf lachen, blijf leren en omarm de overgang met open armen!

Wil je meer lezen? Haal dan vandaag nog ‘Overwin je Overgang‘ in huis en ontdek hoe je deze periode kunt overwinnen met veerkracht en een vleugje humor. En het mooiste: je hoeft niet te wachten op de post, je kunt meteen aan de gang!