Laatst bijgewerkt op 13 juni 2025, 15:30

Ons nieuwste interview is met Janina Kroese, manager van diabetes.nl. Diabetes.nl is hèt platform voor iedereen met diabetes, inclusief natuurlijk vrienden en familie. Het is een initiatief van 5 Nederlandse diabetesorganisaties: Bas van de Goor Foundation, Diabetes Fonds, Diabetesvereniging Nederland, Stichting DON en Breakthrough T1D Nederland (voorheen JDRF Nederland). We gaan met Janina in gesprek over haar achtergrond en haar werk bij diabetes.nl.

 

Hallo Janina, kun je om te beginnen iets over jezelf vertellen? 

Ja natuurlijk! Ik ben Janina Kroese, manager van diabetes.nl. Ik werk al ruim 20 jaar in de wereld van gezondheidsdoelen. Binnen het Huis voor de Gezondheid in Amersfoort zijn er een aantal verzameld. Door deze samenwerking heb ik Diabetes Fonds beter leren kennen.

En omdat ik zelf diabetes heb en er ook diabetes in mijn familie voorkomt, vond ik het een mooie stap om bij diabetes.nl te gaan werken. Zo kan ik andere mensen met diabetes echt helpen. Bij mij is op mijn 43e diabetes ontdekt, mijn ouders hadden het ook. Inmiddels weet ik het met behulp van medicatie en leefstijlaanpassingen redelijk goed onder controle te houden. En dat wens ik natuurlijk iedereen die diabetes heeft toe!

 

Met diabetes.nl hebben jullie een nieuw platform gelanceerd. Wat was de belangrijkste aanleiding daarvoor?

We wilden op één centrale plek betrouwbare informatie bundelen. Het is voor iemand met diabetes veel eenvoudiger om een vast, bekend en laagdrempelig platform te bezoeken dan het internet af te struinen op zoek naar de juiste en betrouwbare informatie. Dat platform was er eigenlijk nog niet. En daarom zijn we gestart met diabetes.nl.

 

Dat klinkt als een goed plan! En wat zien jullie zelf als het belangrijkste doel van diabetes.nl?

Mensen met diabetes en hun naasten via een betrouwbaar platform voorzien van informatie waarmee ze het leven met diabetes makkelijker en draaglijker kunnen maken. Daarbij houden we rekening met een zo breed mogelijke doelgroep, dus alle informatie is in begrijpelijke taal geschreven. Diabetes hebben is al lastig genoeg, als je dan ook nog niet makkelijk de informatie kan vinden die je nodig hebt, dan is dat natuurlijk dubbel vervelend.

 

Hoe zien jullie het belang van diabetes.nl voor familie en mantelzorgers, en hoe spelen jullie daarop in?

Er staat heel veel informatie op ons platform die familie en mantelzorgers ook verder kan helpen. Bijvoorbeeld binnen het Trefpunt, de community van diabetes.nl. Daar kunnen niet alleen patiënten, maar ook naasten met elkaar in gesprek. Door de mogelijkheid om met andere mensen met diabetes of naasten in contact te komen, kun je ervaringen delen en daar je voordeel mee doen.

 

En waar zijn jullie het meest trots op als je kijkt naar diabetes.nl en hoe de website wordt gebruikt?

We zijn, zoals ik net ook al even vertelde, erg trots op de begrijpelijke taal waarin het platform informatie geeft over alle typen diabetes. Ook informatie uit onderzoek wordt op een hele begrijpelijke manier weergegeven.

Daarnaast zijn we heel erg blij met de emailreeksen die we hebben geïntroduceerd. Dit zijn een aantal emails rondom een bepaald thema. Als mensen graag meer willen weten over een specifiek thema kunnen ze zich hiervoor inschrijven. Dan ontvangen ze twee wekelijks een mail met relevante informatie, verwijzingen naar bijvoorbeeld trainingen of andere nuttige bronnen die hen verder kunnen helpen bij dit onderwerp. Onze bezoekers maken hier veel gebruik van en geven aan hier veel aan te hebben.

Er zijn nu 5 mailreeksen beschikbaar: “Diabetes type 2, en nu?”, “Voeding en diabetes”, “Psychische gezondheid en diabetes”, “Diabetes type 1, en nu?” en “Leefstijl en diabetes type 2”. En we werken natuurlijk aan nog meer thema’s.

 

Dat klinkt heel interessant! Zijn er onderdelen van de site die veel of juist minder worden gebruikt?

We zien dat het aantal aangemaakte accounts op diabetes.nl nog wat achterblijft. Een account heb je nodig om actief te zijn binnen de community Trefpunt en om bijvoorbeeld ook de gesprekken achter de inlog te kunnen lezen. Niet iedere bezoeker maakt een account aan.

We proberen daarom de zichtbaarheid van de mogelijkheid om een account aan te maken te verbeteren. Daarmee hopen we de attentiewaarde van het Trefpunt te verhogen. Wij denken namelijk dat juist de ervaringsverhalen veel toegevoegde waarde kunnen bieden aan mensen met diabetes.

De algemene informatie is vanzelfsprekend handig, maar niet uniek. De ervaringen van anderen zouden nu net dat handvat voor iemand met diabetes kunnen bieden om het leven wat makkelijker te maken.

 

Diabetes.nl ziet er mooi en overzichtelijk uit. Zijn er ook dingen tegengevallen bij het ontwikkelen en uitbouwen van het platform?

De zichtbaarheid van het platform en het trekken van bezoekers heeft tijd nodig. We merken dat steeds meer mensen ons weten te vinden en dat mensen ook terug komen naar diabetes.nl. Dat is een goed teken.

We hopen ook dat zorgverleners de toegevoegde waarde van diabetes.nl voor mensen met diabetes gaan zien. Zij zijn de verwijzers naar het platform. Omdat we betrouwbare informatie bieden die in lijn is met de richtlijnen, kunnen we na de diagnose een houvast zijn voor mensen met diabetes en een verlengstuk van de zorg. We hopen dat zorgverleners steeds vaker het advies geven aan hun patiënten om diabetes.nl te raadplegen. 

Hoe meer mensen ons bezoeken en tevreden zijn, hoe meer mond-op-mondreclame er zal zijn. We zien trouwens al een flinke stijgende lijn qua bezoeken. We zitten nu op circa 84.000 bezoeken per maand. Vorig jaar waren dit circa 20.000 bezoeken per maand. Een hele mooie groei dus!

 

Jullie zitten vast vol plannen voor de komende tijd. Wat zijn de belangrijkste?

We willen heel graag de juiste informatie bij onze bezoeker brengen. Dus als wij de bezoeker beter leren kennen, dan kunnen we ook beter informatie tonen die bij zijn of haar specifieke situatie past. Uiteindelijk willen we iedere bezoeker graag verder helpen. Dat lukt beter als we weten welke informatiebehoefte de bezoeker heeft.

 

En hoe willen jullie dat gaan doen?

Dat doen we door behoeftenonderzoek. We kunnen met behulp van een enquêtetool vragen stellen aan de bezoekers van diabetes.nl. Ook zijn we bezig met AI. Door AI binnen ons platform in te zetten, willen we op basis van zoekgedrag van onze bezoeker, gerelateerde informatie aanbieden. Op die manier kan de bezoeker door middel van het juiste aanbod zelf bepalen of andere informatie hem of haar nog beter helpt.

 

Het platform is een samenwerking tussen de belangrijkste diabetes-organisaties van Nederland. Hoe werkt dat in de praktijk?

De partijen zijn nauw betrokken bij de ontwikkelingen binnen het platform. Ze dragen kennis aan door korte informatielijnen, maar ook door capaciteit voor diabetes.nl te leveren. De partijen zijn bijvoorbeeld ook betrokken bij het formuleren van de jaarplannen en hebben vanuit hun specifieke kennis een adviserende rol. 

 

Iets anders dan… Zie je jezelf inmiddels als diabetesexpert?

Nee, zo zie ik mezelf zeker niet. Met het team en alle expertises die daarin vertegenwoordigd zijn, komen we een heel eind; we hebben kennis over heel veel zaken. Toch maken we altijd gebruik van een check. Experts controleren wat we schrijven en publiceren. Betrouwbaarheid is voor diabetes.nl een belangrijk uitgangspunt. En dat proberen we op deze manier te borgen.

 

Je bent zelf vast ook vaak op diabetes.nl te vinden. Welke verhalen of feedback van gebruikers zijn je het meest bijgebleven?

Een verhaal over diabetes en psychische gezondheid. Iemand met diabetes vertelde over de moeite die het kost om elke dag weer reactief te moeten omgaan met de manier waarop zijn lichaam reageert. Ook al denk je dat jouw leefstijl nog zo goed is, dan kan bijvoorbeeld stress toch weer effect hebben op je bloedglucosewaarde.

In een gesprek op het Trefpunt werd heel openhartig gesproken over de moedeloosheid die deze situatie kan opleveren. Een energielek dat zo groot is dat er even geen uitzicht is op beter. Dat kan zware gedachten met zich meebrengen. Dergelijke gesprekken, met zoveel emotie, komen enorm bij me binnen.

Tegelijkertijd zie ik ook de toegevoegde waarde van het Trefpunt, waar mensen samen herkenning en erkenning vinden. Ik hoop dan altijd dat door het delen van gevoelens en ervaringen mensen weer nieuwe inzichten krijgen en verder kunnen.

 

Wat valt je op aan hoe diabetespatiënten met hun ziekte omgaan, of in ieder geval: daarover schrijven op de site?

Het valt me op dat mensen creatief worden. Zoeken naar manieren die hen helpen. Het valt mij ook op dat ieder mens anders is en er geen gouden regel is die iedereen helpt. Daarom is het zo mooi dat iedereen zijn of haar ervaring kan delen. Misschien staat er iets tussen dat wel op jouw situatie past… Hoe mooi is her dat we daar aan kunnen bijdragen.

 

Zie je daar nog specifieke trends in?

Nee, er zijn geen directe trends te zien binnen Trefpunt. Wel zien we dat gesprekken over ‘hot topics’ lekker lopen. Alle media-aandacht over Ozempic heeft bijvoorbeeld wel wat extra bezoekers naar diabetes.nl gebracht.

 

Heb je enig idee wat de toekomst gaat brengen voor diabetes? 

Door het onderzoek dat wordt gesubsidieerd door verschillende partijen zijn er mooie ontwikkelingen. Een aantal van de organisaties die diabetes.nl hebben opgericht, financieren zelf ook onderzoek. Met onze nieuwsrubriek houden we onze bezoekers goed geïnformeerd over alle ontwikkelingen op dat gebied.

Een van de meest gelezen onderwerpen gaat over een vrouw met diabetes die al 1 jaar zonder insuline kan, omdat Chinese onderzoekers van stamcellen nieuwe betacellen hebben gemaakt. Die betacellen maken insuline aan. Als dat op langere termijn blijft werken, is dat een enorme doorbraak natuurlijk! Het onderzoek loopt in China nog steeds (lees daar meer over in dit artikel), dus dat gaan we zeker volgen.

 

Is er nog iets waar je je zorgen om maakt in de nabije toekomst?

Ja, vooral de berichten over een stijging in hoe vaak pre-diabetes wordt geconstateerd.Een ongezonde levensstijl verhoogt de kans op diabetes type 2 enorm. Er zijn waarschijnlijk heel veel Nederlands die al pre-diabetes hebben zonder dat ze het weten.

Diabetes Fonds geeft aan dat er ruim 1,4 miljoen Nederlanders pre-diabetes hebben. Voor diabetes.nl betekent het dat we veel mensen kunnen helpen. Maar veel liever heb ik dat mensen vrij van diabetes kunnen leven en dat we ons als platform uiteindelijk overbodig maken.


Dank je wel voor je tijd, Janina, en we wensen je veel succes en plezier met de doorontwikkeling van Diabetes.nl!

Geen dank, graag gedaan.

 

Meer weten over diabetes? Check dan Diabetes.nl of lees onze artikelen over diabetes.