Gezond eten draagt bij aan een gezonde levensstijl. Het is daarom belangrijk om bewust om te gaan met wat je eet: de ingredienten die je gebruikt, de momenten waarop je eet en de hoeveelheden die je eet.

Kort samengevat is het gespreid door de dag eten van normale hoeveelheden goed klaargemaakt en gevarieerd eten het allerbeste. Vast geen verrassing! Maar er is gelukkig nog veel meer te zeggen over gezond eten…

Eetmomenten

De belangrijkste eetmomenten op een dag zijn:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Avondeten
  • Tussendoortjes en snacks

 

Ontbijt

Het ontbijt vormt een belangrijke basis voor de start van je dag. Het ontbijt is voor je lichaam het eerste moment na slapen dat er voedsel omgezet kan gaan worden in energie voor de rest van de dag. Je lichaam heeft dus vaak gewoon honger en dorst!

Suggesties voor een gezond ontbijt:

  • Magere yoghurt met fruit en/of noten: zorgt voor veel proteinen en een verzadigd gevoel
  • Ei
  • Havermout, bijvoorbeeld met fruit

 

Lunch

De lunch vormt een belangrijke barriere tussen jou en de behoefte om rond een uur of 3-4 te gaan snoepen. Daarnaast geeft de lunch je een voldoende basis om ook in de middag voldoende energie tot je beschikking te hebben, tot het avondeten. Onvoldoende lunchen zorgt daarnaast voor extra kans op teveel eten tijdens het avondeten.

Enkele suggesties voor de lunch:

  • Twee of drie sneetjes volkorenbrood, met bijvoorbeeld kaas of ham
  • Fruitsalade

 

Avondeten

Het avondeten is eveneens een belangrijk eetmoment. Het is vooral ook van belang tijdens het avondeten niet al te veel meer te eten. Richting de avond raakt je lichaam namelijk meer en meer in ruststand, waarbij het niet nodig is om bijzonder veel energie tot je beschikking te hebben. Behalve natuurlijk als je van plan bent intensief te gaan bewegen!

Belangrijke onderdelen van de avondmaaltijd zijn:

  • Groente
  • Aardappelen, pasta, rijst
  • Vlees of een vleesvervanger

En nog even een tip: broccoli is een groente met bijzonder veel vitamine C. Eet je niet al te vaak fruit? Neem dan broccoli als groente!

 

Tussendoortjes en snacks

Tussen de maaltijden door komt het regelmatig voor dat je trek hebt. Er zijn voldoende gezonde tussendoortjes beschikbaar om ervoor te zorgen dat je niet elke dag een Kitkat naar binnen hoeft te schuiven. Een paar voorbeelden:

  • Fruit: appel, banaan, kiwi, sinaasappel
  • Groente: komkommer, worteltjes, paprika of tomaatjes
  • Ontbijtkoek: weinig vet, maar wel relatief veel suikers
  • Eierkoek
  • Rijstwafels
  • Noten

> Meer weten over gezonde tussendoortjes? Lees dan verder over slow juicers en probiotica

 

De schijf van vijf

Als je het over eten hebt, dan is ook de schijf van vijf een populair onderwerp. De schijf van vijf is in 1953 geintroduceerd door het Voedingscentrum, een stichting die tot doel heeft om richtlijnen te geven over gezond eten. Doel was om mensen een eenvoudig hulpmiddel te geven om gezonder te gaan eten, iets wat in die naoorlogse jaren niet vanzelfsprekend was. Dat gezonder eten doe je door gevarieerd te eten/drinken uit de vijf schijven:

  • Groente en fruit
  • Brood, pasta’s en peulvruchten (bonen)
  • Zuivel, vlees, vis en eieren
  • Vetten en olie
  • Vocht (water/thee)

Daarnaast worden er vijf regels gegeven:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet teveel en beweeg
  • Eet minder verzadigd vet
  • Eet veel groente, fruit en brood
  • Eet veilig

Hoewel het uitgangspunt van gevarieerd eten boven twijfel verheven is, is er toch veel discussie over de wetenschappelijke basis van de schijf van vijf. Het gaat dan bijvoorbeeld om de hoeveelheidsrichtlijnen: in de VS, bijvoorbeeld, wordt veel meer nadruk gelegd op fruit en veel minder op zuivel.

 

Voedingssupplementen: vitamines, mineralen en probiotica

Ook als je gezond eet, kan het zijn dat je baat hebt bij voedingssupplementen. Meer weten? Lees dan ons artikel over de verschillende voedingssupplementen die te krijgen zijn.