Laatst bijgewerkt op 3 maart 2024, 16:45

Er zijn weinig sectoren in Nederland waar er zo’n groot tekort aan personeel is als in de gezondheidszorg. Dat is erg jammer, want het is belangrijk werk dat niet kan blijven liggen. Het betekent ook dat er mooi kansen liggen om een carrièreswitch te maken naar de gezondheidszorg. Het is daar vaak mogelijk om tegelijkertijd het vak te leren en al te beginnen met werken, zodat je meteen verzekerd bent van een salaris. Maar het personeelstekort is er helaas niet voor niets; daarom bestaat er ook consultancy in de zorg om daar oplossingen voor te verzinnen. Daarnaast is ook niet iedereen gemaakt om in de zorg te werken. Welke persoonlijke kwaliteiten maken dat je wellicht geschikt bent voor een baan in de gezondheidszorg? We bespreken de belangrijkste van die kwaliteiten hier.

Empathisch vermogen

Het bezitten van empathisch vermogen is een voorwaarde om in de gezondheidszorg te kunnen werken. Je krijgt er te maken met patiënten die zich in een kwetsbare situatie bevinden en die vaak te maken hebben met de nodige emotie. Ook als je bijvoorbeeld met een anamnese bezig bent is empathisch vermogen van groot belang om te begrijpen wat er echt aan de hand is. Als zorgverlener is het belangrijk dat je patiënten op hun gemak kunt stellen, gerust kunt stellen en door moeilijke momenten heen kunt begeleiden. Het tonen van dat vermogen schept ook een betere relatie tussen jou en de patiënt, wat de ervaring voor de patiënt prettiger en constructiever maakt. En dat helpt weer mee om het genezingsproces, dan wel het acceptatieproces, van de patiënt te bevorderen.

Geduld

In het verlengde van het hebben van empathisch vermogen ten opzichte van patiënten ligt geduldig kunnen zijn met mensen. Hoe lastig het ook kan zijn met de werkdruk die je ervaart, patiënten zijn er niet mee geholpen als je ze geen geduld toont. Je moet als zorgverlener bereid zijn om geduldig te luisteren naar patiënten, hun zorgen serieus te nemen en hen te ondersteunen bij het begrijpen van hun gezondheidsproblemen. Soms komen je woorden niet goed binnen bij een patiënt, of lijkt het alsof deze een bepaalde handeling tegenwerkt. Ook dan is het noodzakelijk om geduldig te blijven. Het is immers jouw taak om een bijdrage te leveren aan een positieve uitkomst van de behandeling.

Stressbestendigheid

De werkvloer in de gezondheidszorg kan een veeleisende en soms ook hectische omgeving zijn. Daar kan absoluut stress bij komen kijken. Het personeelstekort en de werkdruk spelen daar een rol in. Maar het is wel de realiteit van het vak, wat betekent dat je stressbestendig moet kunnen zijn om het vak uit te voeren. Je moet in staat zijn om onder druk het hoofd koel te houden, zodat je kunt blijven presteren, effectief kunt reageren op noodsituaties en kalm kunt blijven in stressvolle situaties. De patiënt rekent immers op jou. Dit is echt wel een onderdeel van het vak waar mensen op afknappen, dus is stressbestendigheid echt een voorwaarde om te kunnen slagen in de gezondheidszorg.

Communicatieve vaardigheden

Naast empathie, geduld en stressbestendigheid, zijn ook goede communicatieve vaardigheden essentieel in de gezondheidszorg. Als zorgverlener moet je in staat zijn om duidelijk te communiceren met patiënten, familieleden en collega’s om informatie over gezondheidstoestanden, behandelingen en behandelplannen effectief over te brengen. Daarnaast zijn luisteren en het stellen van de juiste vragen belangrijk om de behoeften en zorgen van patiënten te begrijpen en hen gerust te kunnen stellen.

Herken je jezelf in het bovenstaande profiel? Dat is goed nieuws, want dan ligt er mogelijk een carrière in de gezondheidzorg voor je in het verschiet. Ben jij niet op zoek naar werk in de zorg, maar een zorgaanbieder die moeite heeft met het rondkrijgen van een team? Dan kan de eerdergenoemde consultancy gericht op de zorgsector daarbij uitkomst bieden. Bezoek de website van Foqus Advies om te bekijken waarmee zij je kunnen helpen.